vrijdag, oktober 27, 2006

"de umegasaki junior high school....."

Zo nou afgelopen donderdag zijn wij met alle Leidse studenten naar de umegasaki junior high school geweest. `s morgens moesten we om 9 uur vertrekken om vervolgens met zn allen in de tram ernaar toe te gaan. De school was een typische Japanse anime school. Met zo`n typische schoolbel en allemaal kinderen in schooluniform enzo.
Goed, we kwamen daar dus aan en we moesten nadat we een korte introductie hadden gehad en wat Japanse thee hadden gedronken met zn allen naar de Dojo van de school.

En wat een onthaal kregen wij zeg....ik bedoel....stel je voor: een dojoruimte met in het midden 10 stoelen..en allemaal schoolkinderen erom heen die klapten toen wij binnenkwamen..echt serieus het was bijna beschamend. We waren gewoon bijna goden voor die mensen. Goed iig, we kregen dus een warm onthaal en na wat speeches, in het engels, van de scholieren was het tijd om naar een aantal demonstraties te luisteren en te kijken. Goed het zal een aantal mensen blij maken om te horen dat ik dus Kendo demonstraties, judo demonstraties en aikido-demonstraties heb gezien. En deze dus ook op foto en film heb staan! In ieder geval, ik heb zelf ook kendo, en taiko (soort drums) nog geprobeerd en nog op een traditioneel Japans instrument gespeeld...

Vervolgens kregen we nog een rondleiding waarna we weer in het hokje werden gestopt waar onze spullen lagen om te wachten tot we naar de klaslokalen mochten om te praten met de Japanse leerlingen. Ik werd ingedeeld bij Gerrie en Maarten. We moesten naar klas 3-3 (derdejaarscholieren)...eenmaal daar hadden ze 3 rijen met tafels gemaakt en we werden ieder in zo`n rij gezet om vervolgens (te proberen) in het Japans te praten. Ik vond het heel leuk maar het was wel heel moeilijk, ik heb bovendien nog een dansje gedaan met Maarten omdat ze wilden dat ik dat deed....Na het gepraat was het lunchtijd en moesten we in de klas eten...en dat was zo komisch want voordat ze het eten gingen serveren deden ze mondkapjes en schortjes voor en moesten wij allemaal onze handen wassen..... We kregen brood, soort stewsoep en salade. Als drinken hadden we melk...het smaakte mij heel goed en het was gezond maar ook vullend! en koste maar 251 yen (2 euro ofzo). Vervolgens gingen we met zn allen collectief buiten (let wel het was weer eens 27 graden) sporten...ja nou mooooi niet hahahah...ik heb in de schaduw gezeten en gepraat met een Japanse mevrouw die wilde dat ik met haar gehandicapte 1ejaars leerling ging praten want hij was heel verlegen ofzo....na dat gesprek gingen we met zn allen naar de gymzaal om daar een aantal spellen te spelen met de groep bij wie je was ingedeeld (3-3 in mijn geval)..

we speelden eerst typhoon no me (dat is een spel waarbij je met 5 personen een stokvasthoud en dan een aantal rondjes om een paar kegels moet maken en welke groep het snelste is die heeft gewonnen), jyankenpoi (rock paper scissors), het ehm gesture spel (1 persoon krijgt een woord te zien en moet dat uitbeelden...dat uitbeelden wordt doorgegeven tot de laatste persoon het heeft gezien en die moet dan raden wat het is) en het dodgebee spel (trefbal met een frisbee hahaha want een bal doet te zeer ofzo)...na de spellen kwam er een sluitingsceremonie waarbij we een heel mooi lied gezongen kregen door alle scholieren (echt serieus het was net een koor, als ik de mogelijkheid heb dan zal ik proberen het filmpje op internet te zetten)...en na dat zingen kregen we allemaal een zakje met kadootjes en mochten we onder een boog van mensen door lopen! Ik voelde me echt aanbeden daar...serieus....Goed iig waren we dus om 5 uur thuis en toen heb ik nog ff met mn papa gepraat en met mn broertje alvorens ik naar huis ging om mn spreekbeurt voor te bereiden van vandaag en hebben we savonds nog wat gedronken met zn allen bij een izakaya...

goed dat was m weer, ik zal proberen zo snel mogelijk foto`s online te zetten maar ik ben een beetje afhankelijk van de andere camera`s want mijn camera was leeg die dag...dus ik heb een paar foto`s zelf maar de rest dus niet! Goed hopelijk kan ik die er van de week ook nog opzetten...en anders zullen jullie geduld moeten hebben!

groetjes,

Claudia

Ps: voor de mensen die het niet helemaal begrijpen...in Nagasaki is het nu ook gewoon herfst...het is gewoon extreem warm voor de tijd van het jaar...te vergelijken met de zomer in Nederland van dit jaar...dus de seizoenen lopen gelijk...
Ps2: de klok wordt in Japan dus niet op wintertijd gezet zoals in Nederland...dat betekend dus dat vanaf aankomende zondag? het tijdsverschil met Nederland dus vergroot wordt naar 8!! uur...

1 opmerking:

boreas zei

Hey Claudia,

Junior High.. Zo ontvangen worden. Dat is iets wat we hier niet meer gewend zijn. Je gaat toch niet naast je schoenen lopen he?
Filmsterren ontvangst! Bedenk wel. Beter zo'n ontvangst dan een waar men je niet ziet staan toch?
Het is 's lands wijs 's lands eer.
Mijns inziens heel correct.

groetjes
Pa