vrijdag, oktober 06, 2006

“De eerste keer koken...”

Vandaag moesten we naar de uni om een orientation/uitleg te krijgen over onze colleges enzo. Wat we niet wisten was dat de uitslag van de placement toets al binnen was en dus ook onze roosters en klassenverdeling..Het komt er op neer dat alleen Mariko en Maarten een hoger niveau colleges volgen en de rest (overige 8) zitten gewoon op het normale niveau. Ik heb elke dag college verspreid over de ochtend en de middag. De boeken moeten we zelf kopen in de boekwinkel...nu alleen nog weten welke boeken! Ik heb ook nog massage-stoelen uitgeprobeerd (zie foto’s!) in de grote electronica-zaak waar ik mn camera heb gekocht (yamada-denki) overigens vielen de laptops daar heel erg tegen en waren ze VEEL te duur.

Ik heb eindelijk een rekening geopend bij een Japanse bank waarop ik dus mijn beursgeld kan ontvangen. Het vage is alleen dat je in eerste instantie GEEN bankpas krijgt (zoals wel het geval is in NL), die moet je aanvragen. Ik dacht echter dat die aanvraag voor een creditcard was, dus dat had ik niet gedaan. Achteraf bleek dat ik die pas wel moest aanvragen en dat het geen creditcard was...zucht...en natuurlijk ging de bank net sluiten dus moet ik morgen even terug voor mn pas-aanvraag...gelukkig gaat een aardige jongen met mij mee zodat ik die pas kan aanvragen zonder al te veel gedoe (hij was vandaag ook al mee).

Ik heb mijn tutor ontmoet...hij heet Yoshimichi en hij is heel aardig :)..aankomend weekend dan is er een festival (een van de grootste festivals van nagasaki...ben de naam kwijt) en we hebben besloten om met zn allen, zowel tutoren als de leidse studenten, naar dit festival te gaan. Het is een soort streetparade waar veel Chinese toestanden te zien zijn. Vandaag ook voor het eerst gekookt...ik was beetje ziekjes vandaag dus ik was gaan slapen maar Jennifer en Mariko hadden boodschappen gedaan bij een winkel die we hadden ontdekt. Pannen en huishoudelijke zooi gekocht en gewoon voedsel. Dus toen ik wakker werd hebben we met zn allen gekookt en het resultaat was erg goed! We hadden spitskool, met worteltjes en sperziebonen en hamreepjes met rijst/ei...alles bij elkaar gegooid etc. En we hadden een ijsje toe! Het resultaat is te zien op de foto’s! (zie link in de balk aan de zijkant)

En natuurlijk ben ik WEER lekgestoken door de muggen maar omdat mn benen bedekt zijn hebben ze mn armen maar te grazen genomen zucht! Ik denk dat ik een soort allergie voor Japanse muggen heb want die bulten zijn veel te groot...gelukkig spul gekocht en asperines bij de Japanse drug-store. Ik heb ook gemerkt dat mn Nederlands achteruit gaat haha, de-het-en-een enzo allemaal vaag...rare zinnen...mja dat krijg je als je de hele dag met Japanners zit opgescheept. Binnenkort maar even nadenken over spullen die ik wil laten opsturen vanuit Nederland want het begint nu al wat winderiger te worden en de winters schijnen behoorlijk koud te zijn met sneeuw enzo. Overigens is het nog steeds 28 graden overdag hoor...echt hoe houden die mensen het uit hier. Het grappige is ook dat de zon binnen een kwartier onder is...6 uur gaat het schemeren en kwart over 6 is het donker! Ik wen al behoorlijk aan de stukken die ik moet lopen naar de universiteit en terug...misschien koop ik wel een fiets maar voorlopig is dat nog een beetje prijzig.

Goed dat was m voor nu...tot de volgende post!

Byebyee

Claudia

Ps: wel berichtjes blijven posten naar me heh?...mn blog is zo stil op het moment :(
Ps2: check de foto's in de fotogallerij!

7 opmerkingen:

boreas zei

Heho Claudia,
Eindelijk.... FOTO's. Nu is het voor de beeldvorming nog duidelijker. Het verhaal dat je bijna dagelijks inklopt wordt nu compleet. Die muggen ja tis vervelend. En dat eten. Lekker he die bijna Hollandse kost. Blijf je volgen.
Greets, XX Pa.

Anoniem zei

heey zus, :D
We hebben je kaart ontvangen hoor:P wij hebben gister eindelijk een keertje lkkr gegeten...tortellini's met van die broodjes met kruidenboter *waar je van aan de scheit gaat:P lol*
btw:hier is het weer niet echt veel soeps... alleen maar regen dus..:s
ps de kat wil de hele tijd in je kamer en komt ook wel eens in je kamer terecht als je raam weer open staat..voor de rest ligt ze alleen maar bij mij..
nou we horen nog van je:D en jij van ons..:) xxx-ies Je zusje.

Anoniem zei

Hey Claudia!
Leuke foto's zeg! En wat heb je al ontzettend veel gedaan zeg. Echt zo leuk om dit allemaal mee te maken! Echt super dat je die stap genomen hebt, dit is zeker a once in a lifetime experience! Leuk dat je met zo;n grote groep van je universiteit daar zit, zodat je niet alleen daar de tijd moet doorbrengen.

Ik ben nu 3 weken met mijn master bezig. Best pittig, maar gaat vast en zeker wel lukken! Ben nu druk bezig met het regelen van een stage. Dat is echt een hoop geregel zeg, maar ben gelukkig op tijd ermee begonnen, want in februari moet ik dat doen!

Heel veel plezier daar, geniet er lekker van!

xxx Rosa

Unknown zei

Nou, dat waren zeker alle leuke dingen van het hele jaar in een week gestopt? Iig veel plezier in het weekend en alvast succes als je maandag echt moet beginnen.

Unknown zei

Heeej claud,
Ik ben nu pas begonnen met het lezen van je verslagen :P maar in het vervolg houdt ik het wel bij want zit nu al bijna een uur te lezen ahahha maaar wel leuk wat je daar allemaal doet en kan... ik ga nu de foto's even bekijken want ik kan me geen voorstelling maken van hoe het eruit ziet daar... alleen van films :P Veel succes voor als het strax echt gaat beginnen... Ik hou je verslagen in de gaten en plaats af en toe wel een berichtje.... veel plezier verder

groetjes dennis (leo, sandra en mark)

Anoniem zei

Hallo Claudia,

jullie zijn erg 'bezig' geweest daar....en wat wil jij dan van 'hier' horen? Alles gaat gewoon zijn gangetje.... wat dacht je van een klamboe tegen de muggen?
groetjes tante Marja

Unknown zei

hoi we hebben je brief ontvangen op 5 oktober erg snel we vonden het heel leuk dat je ook op die manier kontact wil je fotos bekeken en je ziet er goed uit in die middeleeuwse jurk maar je moet geen kinderen meer dragen dat zag er niet zo uit het gaat hier goed we gaan iedere donderdag bij andre eten zuurkool erg lekker jij eet ook goed heb ik begrepen bay bey tot de volgende keer pa en ma plas