vrijdag, oktober 13, 2006

"De eerste colleges..."

Woensdag en donderdag heb ik mn eerste 3 colleges gehad. De woensdag hadden we een soort luistervaardigheid en donderdag hadden we conversatie en een alles in 1 college (als ik me niet vergis). Tijdens de colleges zaten we met zn 14en in 1 zaaltje, waarvan een aantal Chinezen en Koreanen en een Taiwanees ofzo....ze lijken allemaal op elkaar dus ja. Het eerste dat me opviel was dat de uitspraak van de Chinezen behoooorlijk tegenviel...oftewel onverstaanbaar enzo. Ze moesten zichzelf voorstellen maar af en toe had ik echt geen idee wat ze zeiden...(okee het voorstellen ging in het Japans maar toch....) Ten tweede viel me op dat het niveau verschil tussen de studenten uit Leiden en de overige klasgenoten heel veel verschilt. De mensen uit Leiden zijn gewoon veel beter met bepaalde dingen (uitspraak en passieve woordkennis)..Chinezen enzo hebben voordeel met hun Kanji kennis (Chinese tekens).

De lessen in het algemeen waren A: veel te simpel en traag, B: te druk want af en toe kon ik niet verstaan wat er gezegd werd omdat overal geluid vandaan kwam. Het niveau is duidelijk nog een beetje laag in verhouding tot wat ik gewend ben, ik bedoel herhaling van dingen is leuk en natuurlijk is het goed om invuloefeningen te doen maar de actieve gesprekken ontbreken nog een beetje. Er zijn gewoon teveel mensen om daadwerkelijk interactie te hebben met de docent. Het conversatiecollege van donderdag was helemaal te triest voor woorden...echt ik zat me dood te ergeren. We gaan tot les 20 het 1e semester maar dat is nou niet echt noemenswaardig moeilijk ofzo...het punt is dat de Chinezen enzo allemaal geen Japans studeren in hun eigen land en die dus al 1 semester eerder hier zijn aangekomen om het te leren en nu op het niveau zitten dat ik had toen ik mn eerste jaar op Leiden had.
Nu wil ik mezelf ook niet ophemelen want ik denk dat het niveau waar Mariko en Maarten opzitten voor mij misschien weer te moeilijk is, maar ik doe liever mn best om het te leren dan dat ik me loop te ergeren een jaar lang omdat het te makkelijk is. Tenslotte, ik ben gekomen om de taal te leren! En dat kan met dit niveau niet echt...allemaal herhaling...daar betaal ik niet voor mja. Goed iig heb ik tussendoor nog een pasje gehaald zodat ik korting kan krijgen op boeken en reizen (Zeggen ze...niks van gemerkt want toen ik me boeken kocht was het gewoon even duur :S). Heb mn 3 collegeboeken gekocht omdat je die nodig hebt, en verder heb ik na de colleges die ik had donderdag nog ff ge-internet...

Overigens zag ik ’s morgens op het Japanse nieuws dat een vliegtuigje in Manhattan in een torenflat was gevlogen dus ik schrok in eerste instantie omdat we niet wisten of het een aanslag was enzo...gelukkig was dat niet zo. Verder ben ik de situatie rondom Noord-Korea een beetje in de gaten aan het houden want Noord-Korea en Japan zijn nou niet bepaald de beste maatjes en die kernproeven die worden uitgevoerd zijn nu iets dichter bij mijn bed zeg maar....Mja goed dat daar gelaten...

Donderdagavond had ik besloten om samen met Onno een lekkere maaltijd in elkaar te flansen...dus hadden we boodschappen gedaan en besloten we te gaan wokken. Het eten was echt super lekker alleen mijn maag was het er niet zo mee eens. Ik was die dag al niet zo lekker omdat het heel warm was en de airco niet echt aan stond in het klaslokaal en als deze aanstond dan had onze leraar het weer koud (ze moet gewoon meer eten en spek creeeren!...al die stomme dunne Jappen ook zucht,....en dan nog reclames hebben met afslankcorsetten enzo!!)...dus ja ’s avonds was het bingo en besloot mijn lijf alles er weer uit te gooien wat ik had gegeten...beetje jammer...maargoed. Overigens heb ik nog weinig huiswerk en het huiswerk dat ik heb is gewoon triest..mja ik volg nu ook 2 Japanse dramaseries en ik heb wat talkshows gezien dus ik hou me zoet met af en toe ’s morgens en ’s avonds tv te kijken in onze woonkamer J... Verder heb ik nu ook een bibliotheekpasje aangemaakt zodat ik in het weekend ook daar kan internetten om contact te houden met het thuisfront...want helaas is het Ryugakuseicenter waar ik normaal gesproken zit gesloten in het weekend...(1 nadeel van de bibliotheek is dat ik daar geen msn heb en het ook niet kan installeren...paupers!..zoals Gerrie het zou zeggen)...
Vrijdag dan is het de bedoeling dat we ’s avonds met een Japans groepje naar een Izakaya (hoe kan het ook anders..:S) gaan..want deze groep wil graag Engels praten ofzo...overdag zal ik nog ff naar het You-me-saito warenhuis gaan om wat kleine dingetjes te kopen zoals collegeblok ed. En een nachtkastlampje zodat ik kan lezen in bed ’s avonds!! Eerst heb ik overigens nog wel college tot 12 uur in de middag.

Ik heb ook te horen gekregen dat ik vanaf 14 februari tot april vrij ben...dus dan heb ik bijna 2 maanden vrij!! Hopelijk komt Andre dan langs en kunnen we leuke dingen gaan doen!! Mariko is ook bijna jarig dus hebben we wat plannetjes gemaakt om haar verjaardag te vieren...misschien uit eten en daarna nog naar een bar ofzo. Ik had nog een mailtje gekregen van Jan die mij een verslag gaf van een boogschietwedstrijd (dat vond ik echt zo leuk!) want het boogschieten mis ik toch best wel...Ik ben al wel op zoek naar een geschikte sport om te doen hier maar ik kan me nog niet zo goed wegwijs maken op de uni dus dat komt nog wel J..In ieder geval wil ik lid worden van een Japanse gezelligheidsvereniging..Amigo is er 1 van. Ik hoop ook morgen mijn bankpasje te krijgen zodat ik mn geld van de beurs kan ontvangen, het leven is misschien niet superduur hier maar je moet zoveel dingen nog aanschaffen om je leven aangenamer te maken. (een fiets moet ik nog maar ff mee wachten haha en ook de mp3 speler moet worden vervangen want hij pakt mn batterijen niet meer dus ja ehm ik gebruik m nu maar ff als memorystick voor mijn foto’s/weblog...heeft ie toch nog een functie...een mobieltje kan pas over 2 weken etc..) Ik wacht iig met smart op het internet want dan hoef ik niet steeds te vechten om een pc hehe (een 50 mbps download en 3 mbps upload lijn krijgen we op de kamer, best netjes dacht ik zo :))
Ik heb verder nog heel veel andere dingen in het verschiet, zowel leuke als minder leuke...feestjes enzo maar ik moet bijvoorbeeld dus WEER een medische keuring doen...Waarom is mij een raadsel maar iedereen MOET het doen...vage uitleg kreeg ik mja goed...anyways...we hebben ons plasbuisje al gehad..en we moeten bloeddruk meten en rontgenfoto laten maken.(het kost gelukkig geen geld want dat moet er nog bij komen!) gelukkig heb ik nog ff de tijd, want er zijn nog zat andere formulieren die ik ook moet invullen zucht...die stomme Jappen ook en hun papierwerk!...

Goed ik ga slapen nu want ik ben nog niet helemaal fit van het eten enzo...ik heb nu helaas geen foto’s gemaakt maar ik vermoed dat er nog een aantal nieuwe foto’s bij zullen komen dit weekend want ik heb een aantal dingen die in het verschiet liggen zoals dat feestje morgenavond.

Tot de volgende post maar weer!

Liefs,

Claudia

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Claudia,

Lees jij de berichtjes wel? Kun je misschien iets regelen op de uni zodat je je niet hoeft te vervelen? Als je dat als groep doet lijkt me toch wel 'iets' mogelijk.....misschien kan je een 'baantje' regelen in die twee maanden? voor de japanse conversatie wel goed toch.....en wat betreft het eten....zo hoef jij niet aan 'Sonja'!! ja ik ben ook mar begonnen....Willemijn is al 10 kilo kwijt....het lijkt net of ze 'verdwijnt'. Roel gaat as maandag naar Rusland en krijgt vandaag te horen dat hij toch maar een presentatie moet houden over zijn onderzoek.....wordt er wel gecommuniceerd op uni's? vraag ik me af hoor....
veel plezier en werk ze
tante marja

Anoniem zei

Heey zus:p

ik las dat de lessen tot nu toe een beetje tegenvallen kwa tempo...that sucks... maar het zal denk wel veranderen. Ik kan zien dat je het daar erg naar je zin hebt gelukkig:D het straalt gewoon van de foto's af:P ik heb btw over 2 á 3 weken mijn SE1 dus wordt wel spannend:d ik zal je de details en cijfers wel doorgevene als ik ze heb:D Ik hou je op de hoogte..
xxxies en groetjes aan iedereen! je zussie, Madelon..

Claudia zei

Ik ben wel op zoek naar nevenactiveiten naast mijn studie hier..voorlopig moet ik nog even kijken of dat gaat lukken...verder probeer ik wel veel contact te maken met de Japanners...en ja het eten..zucht...tis niet wat ik gewend ben en idd als het zo doorgaat hoef ik niet aan Sonja haha...Roel naar Rusland..wow dat was ik helemaal vergeten..veel suc6 toegewenst! 

Claudia zei

Madelon, veel suc6 alvast toegewenst met je SE ik hoop dat het maar gaat lukken!! en ja tis afwachten wat er met het niveau gaat gebeuren van mijn lessen..

xxx 

Anoniem zei

je zeurt!!!