dinsdag, november 14, 2006

“Het weekendje Hiroshima en Miyajima….”

vrijdag 10 november:

Het begon eigenlijk al op vrijdagmorgen rond een uurtje of 9 want we moesten regelen dat we niet naar college hoefden te gaan omdat het niet was gelukt om een hotelkamer voor de nacht van zaterdag op zondag te regelen…ALLES zat vol! Nadat we uiteindelijk allemaal (Gerrie, ik, Jennifer en haar moeder) verzameld waren op Nagasaki Station konden we met de trein van half 11 richting Fukuoka vertrekken...Nou moet ik ff wat kwijt over deze trein...hij heet de Kanome Express maar tis meer een attractie van SixFlags af en toe want man wat schommelde dat ding...(als je last hebt van ..zeeziekte zoals ik...dan voel je je niet prettig in die trein) en het ergste was dat die reis naar Fukuoka dus 2 uur duurt!....ik kreeg spontaan heimwee naar het zeevissen...als je begrijpt wat ik bedoelOp Fukuoka stapten we over op de Hikari Railway Superexpress Bullet-trein (zo’n 300 km/pu ding..zie deze foto!)...en ow wat rijd/glijd dat ding als een zonnetje! Binnen een uurtje waren we op Hiroshima station en konden we richting onze eerste bezienswaardigheid gaan...het Atoombom-peacepark.

Het park was heel ruim opgezet en het eerste waar we tegenaan liepen was de A-bombdome...dat is een gebouw dat de impact van de atoombom heeft doorstaan terwijl die bom er eigenlijk zo’n beetje recht boven ontploft is! en dus nu nog steeds als monument wordt onderhouden enzo. Ik heb er een aantal foto’s van gemaakt..ik heb ook foto’s van de uitleg gemaakt zodat je alles weet over deze dome...We liepen daarna gewoon het pad af richting het museum toen er een aantal studenten naar ons toe kwamen om te vragen of wij een paper-crane (zo’n origami kraanvogel) wilden maken...(wat bleek, Jennifer of haar moeder..weet niet meer precies...vertelde dat een paar weken voor onze komst een kwaaie student de gevouwen paper-cranes in het peacepark in de fik had gestoken omdat hij geen baan kon krijgen en dus waren ze allemaal verbrand...)..natuurlijk hebben wij de kraanvogels gevouwen want dit project was dus opgezet door de studenten om de kraanvogels weer in ere te herstellen....(ze hebben er 7000! nodig)...na dat te hebben gedaan en wat arigatou’s te hebben gekregen (dankjewel)..besloten we om verder richting het Hiroshima peace museum te lopen...

Ik heb van bijna alle monumenten die we onderweg zijn tegengekomen foto’s gemaakt en de uitleg daar heb ik ook foto’s van voor als je geintresseerd bent....eenmaal bij het museum in de buurt staat een boog waar je doorheen kunt kijken...dan zie je een vlam en daarachter zie je de a-bombdome...alsof je dus door een lens kijkt. Deze vlam, die zal niet uitgaan voordat alle atoomwapens over de hele aarde vernietigd zijn. (ik heb ff gecheckt...dat ding wordt brandend gehouden door gas)..Gerrie en ik zijn vervolgens naar het museum gegaan terwijl Jenn en haar moeder taart zijn gaan eten omdat zij het al gezien hadden. Het museum was heel indrukwekkend en een beetje morbiede...je zag foto’s van slachtoffers enzo (geen fijn gezicht maarja t is de harde werkelijkheid...)..na een uurtje in dit museum te hebben gewandeld zijn we nadat we allemaal weer verzameld waren maar ons hotel gaan opzoeken want het was al wat later aan het worden. (we hebben ook de eerste kerstverlichting in de bomen gezien...zie foto’s!) We zouden gaan overnachten in het Comfort hotel...maar het was een beetje tricky want er waren er dus 2 en we wisten niet helemaal welk hotel we moesten hebben...uiteindelijk hebben we de juiste gevonden en konden we inchecken. Het hotel was echt super! Het was gloednieuw en je had zelfs een flatscreen! Tv op je kamer....het mooiste komt nog...het was 50 euro p.p.p.n. In Nederland lig je dan in een 2 sterrenhotel ff ter vergelijking... Uiteraard heb ik ook hier foto’s van gemaakt...en grappige filmpjes...!

Het was etenstijd en we besloten om een restaurant op te zoeken...we belanden bij een Indiaas restaurant waar Japanse vrouwen in Indiase kleding liepen (dat is pas een raar gezicht want het past ze niet enzo...soort dek-kleed idee)...Ik moet ff vermelden dat ik dus nog nooit Indiaas gegeten had in mijn leven dus ik was super benieuwd hoe het smaakte...Ik had een plate besteld met tandori-kip, curry en knoflook-nan (zo’n brood ding)..er zat ook nog een salade bij...Iedereen kreeg echt superveel dus we hebben het niet allemaal opgegeten maar het was echt heeeeeel lekker en vullend...en dit kon mijn maag dus wel verteren...(alleen het Japanse voedsel blijft een vechtpartij in mijn maag)...zie foto’s! Na dit eten zijn we nog ff naar het peacepark teruggelopen omdat we dan de abomb-dome bij nacht konden zien en fotograferen want de verlichting is dan heel anders...daarna was het bedtijd maar ik heb nog tv gekeken samen met Gerrie...we hebben een kinderprogramma gekeken wat we volledig konden volgen!...dat was ook voor het eerst :P

Zaterdag 11 november:

We kregen ook ontbijt bij onze overnachting dus om een uurtje of 8 stonden we allemaal fris en fruitig bij het buffet om onszelf tegoed te doen aan allerlei lekkers...van broodjes, tot fruit, tot yoghurt met cornflakes...u name it, they had it! Na superlekker te hebben gegeten en ff mijn email gecheckt te hebben besloten we om op pad te gaan want we wilden genoeg tijd hebben om naar Miyajima te gaan. We kochten een pas waarmee je gratis de hele dag kunt reizen met de tram en een gratis bootovertocht krijgt naar Miyajima...
De tramreis duurde ongeveer een uurtje en nadat we gaar de tram uitstapten konden we gelijk aanschuiven bij de rij voor de boot...de boottocht duurde ongeveer 10 minuutjes waarna we dus gearriveerd waren op Miyajima...Ik had van Jennifer gehoord dat je op dit eiland hertjes en aapjes kon zien dus ik was al helemaal benieuwd! Ik was de aankomstterminal nog niet uit of de bambi’s kwamen al op me af...ik helemaal happy want ze zijn tam en je kunt ze aaien...ze zijn ook heel enthousiast om jou te zien omdat ze dus hopen dat je eten hebt...(zie foto’s :D)....Gerrie kan er overigens over meepraten want hij werd zo’n beetje belaagd door een bambi omdat hij iets te eten had....ik heb er een paar foto’s van gemaakt en een filmpje want het was echt TE grappig. Overigens viel het weer een beetje tegen die dag...we hadden de dag ervoor gewoon lekker weer...droog, niet te heet etc etc. Maar deze dag hadden we regen, bewolking en het was wat frisser...maargoed dat mocht de pret niet drukken! Het stierf er overigens van de toeristen maar dat had ik ook niet anders verwacht.

De grote bezienswaardigheid van Miyajima is een Torii (zo’n groot poortding) dat in het water staat en wanneer het eb is dan kun je ernaar toe lopen! Helaas was het vloed dus konden we m alleen van een afstandje bekijken maar dan is ie nog steeds heel groot en indrukwekkend! (zie foto’s)..we zijn ook nog het tempelcomplex ingelopen dat bij die Torii staat en dat was erg mooi en deed me heel erg denken aan die samuraifilms enzo....er was zelfs nog een shinto-ceremonie aan de gang voor kindertjes die 5 jaar waren geworden..ze liepen allemaal heel mooi gekleed en dan kregen ze een zegen van zo’n priestergast. Ik heb ook daar foto’s van (maar zoals jullie waarschijnlijk al weten...ik heb 1gb oftwel 400 foto’s geschoten dit weekend dus ja waar heb ik nou geen foto’s van :P)..vervolgens zijn we nog langs een aantal andere Japanse bezienswaardigheden gelopen en maakte Gerrie nog een grapje over een tentje waar je ENORME rijstscheppen kon kopen..sindsdien noem ik ze dan ook de bitchslap-scheppen...tis net een mattenklopper hahaha.

Het was inmiddels al lunchtijd dus we besloten een eettentje op te zoeken. Na te hebben gegeten besloten we verder te gaan want we wilden nog met de kabelbaan de berg op naar een gebied waar de apen zaten. Het was alleen een beetje puzzelen omdat we dus niet precies wisten welke kant we op moesten en de bordjes gaven een beetje vage dingen aan af en toe....na 10 minuten gelopen te hebben kwamen we dan eindelijk bij de kabelbaan aan. Na wat verbluffende foto’s te hebben geschoten en Belgen te zijn tegengekomen in de kabelbaan waren we dus boven....

Nou net als met de herten...ik was de deur nog niet uit of de apen stonden al voor je neus....er stonden ook allemaal bordjes bij van: “never look de monkey in the eyes..” enzo...oftwel, je moest je spullen achterlaten in een kluisje...je mocht apen niet in de ogen kijken want dan gaan ze flippen ofzo..etc.etc. Ik vond ze leuk om te zien maar ze hadden niet echt een aaibaarheidsgehalte ofzo...ik vond ze doodeng want ik was elke keer bang dat er een op me zou springen...(ff voor de duidelijkheid, het waren geen ringstaartaapjes zoals in de apenheul....het waren makaken...dus ja) Na snel naar boven te zijn gevlucht kwamen we op een soort uitkijk punt waar je een 360 graden uitzicht had op de zee en hiroshima met haar vele nabijgelegen eilanden. Het weer klaarde langzaam aan op dus weer een uitgelezen moment om verder te gaan met foto’s maken! We zaten op zo’n 400 meter hoogte geloof ik......We wilden in eerste instantie nog gaan wandelen naar een nabijgelegen tempelschrijn ding op de berg maar ik was te moe en Jennifer zag dat ook niet zo zitten dus uiteindelijk is Gerrie zelf ff gaan kijken. Nadat hij terug was zijn we maar teruggegaan want de kabelbaan gaat terug tot en met 17.30 uur en het was al uurtje of 5, bovendien moesten we ook nog een trein halen en begon het heel koud te worden op de berg. Bij de kabelbaanvertrekhal hing er overigens nog een briefje van: “Het weerbericht van vandaag voorspeld dit en dit dus het kan zijn dat de kabelbaan af en toe stil wordt gehangen”. Dat was ook een erg fijn vooruitzicht, gelukkig verliep alles soepel :D

Eenmaal beneden hebben we nog wat souveniershops bezocht en zijn we vervolgens zo snel mogelijk naar de boot gegaan. Na een sprintje te hebben getrokken naar de tram kwamen we een uurtje later aan op Hiroshima station. Daar moesten we dus nog een kaartje kopen voor de Shinkansen. Ik wilde geld pinnen maar dat lukt niet echt (stomme Japanse geldautomaten ook!) en toen we ons treinkaartje wilden betalen met een creditcard deed geen van de creditcards het meer en dat was zogenaamd onze eigen schuld. Die muts achter de balie had gewoon wat verkeerds gedaan want een seconde geleden was het Jennifers moeder nog gelukt en daarna kon het ook niet meer met haar pasje....dus Jennifer was onze life-saver en schoot ff het treinkaartje voor. Uiteindelijk was het maar beter dat het niet helemaal soepel verliep want we hadden de trein van 19.10uur NOOIT gehaald en die tijd stond wel op de kaartjes de 1e keer...de 2e keer hadden we die van 19.25uur dus nu hadden we ff wat meer tijd om naar de trein te lopen...de aansluitingen verliepen heel soepel en we zaten binnen de kortste keren op Hakata (Fukuoka). Daar hebben ik nog ff wat Hello-kitty sleutelhangers gekocht want in elke stad kun je andere kopen als herinnering enzo (een soort spaar-ze-allemaal-idee)...na een frustrerende treinreis van 2 uur in de Kanome Express (Six-Flags)trein te hebben gezeten, kwam ik zwaar misselijk en vermoeid aan op Nagasaki Station. De rest was heel energiek dus ik besloot mee te gaan want een taxi in je eentje is nogal prijzig. Daar hebben Gerrie en ik nog gepraat met Japanse kindjes (die zaten de hele tijd te azen op ons om hun Engels te oefenen)..en heb ik met afkeer gekeken hoe de rest lekker pancakes en sandwiches naar binnen aan het schuiven waren(ik was tenslotte nog steeds misselijk enzo)...Vervolgens was het naar huis en snel gaan slapen, alhoewel...dat was de bedoeling maar ik wilde eerst mijn internetverbinding eens gaan checken...dus dat was binnen 10 minuten gebeurd en toen ineens had ik allemaal mensen op msn (ja het was 5 uur ’s middags in Nederland – en 1 uur ’s nachts bij mij). Uiteindelijk ben ik om half 3 gaan slapen ofzo..en ’s morgens kwam Jennifer’s moeder langs met allerlei yummie broodjes dus mijn ontbijt was super! (had ik wel nodig na de avond ervoor...)
Deze dag was overigens helemaal niet zo boeiend...ik heb schoongemaakt...huiswerk gedaan en nog gebabbeld met mijn ouders en Andre..Gerrie, Mariko en Jennifer zijn naar Deshima-warf gegaan want daar waren optredens en je kon er lekker eten. En toen was het helaas alweer maandag!

Dit was m weer voor nu....de verhalen worden steeds langer lijkt wel! Dit aankomende weekend heb ik mijn vliegreis-trip naar Kyoto en Nara dus dat wordt weer veel foto’s maken enzo...en de 25e heb ik een reisje naar de Onzen (spa) in Shimabara...dus kortom...ik heb nog genoeg dingen in het verschiet!

Byebyee,

Claudia

Ps: de foto’s heb ik weer onder een nieuwe link gezet..
Ps2: ik heb nog wat filmpjes gemaakt en die staan onder filmpjes gebeurtenissen Japan, de kwaliteit is wat minder maar anders kon ik ze niet online zetten dus sorry als je het niet goed kan zien!
Ps3: er zitten potentiele wallpapers bij de foto’s :P ...als je interesse hebt kan ik de onverkleinde versie mailen :D

2 opmerkingen:

boreas zei

Indrukwekkend en mooi tegelijk.
En euhh.. die Bambie's doen het 'm.
xxPa

Anoniem zei

Hoi Claudia,

Kijk je wel een beetje uit voor een 'overload' hoofd?? Je maag kiept het er wel uit maar met je hoofd gaat dat wat lastiger. Zorg dat je harde schijf heel blijft!!!!

veel plezier en succes bij je studie en geen gewoonte maken van 'skippen' :)
tante Marja